Reisverslag van de rondreis Andalusie

Ronda

Van dinsdag 19 februari t/m vrijdag 22 februari 2008 hebben we een rondreis gemaakt door Andalusië vanuit ons overwinteringsverblijf in Nerja. Hieronder een verslag en de foto's die we die tijdens deze reis gemaakt hebben

Andalusië ligt in het zuiden van Spanje aan de Middellandse zee(blauw stukje op de kaart). Deze autonome regio telt bijna acht miljoen inwoners en wordt onderverdeeld in acht provincies. Sevilla, Granada, Cordoba, Malaga, Almeria en Cadiz behoren tot de belangrijkste steden. Andalusië is uiterst divers: je vindt hier zowel strandstroken, woestijngebieden als natuurreservaten. Het gebied in Zuid-Spanje is in de loop der eeuwen meerdere malen veroverd en bezet geweest. Tegenwoordig zijn er in deze regio dan ook nog heel wat (culturele) invloeden van de Romeinen en de Moren terug te vinden.

Dinsdagmorgen 19 februari 2008 om acht uur vetrokken we vanuit Nerja met onze Nederlandse vrienden Jos en Joke Leeters (die we hebben leren kennen in Nerja) voor een vierdaagse reis door Andalusië, We hadden een auto gehuurd, een Seat Cordoba bij auroverhuurbedrijf Lessaggro Cars in Nerja We hadden ook van te voren al via reisburo Verano Uzul in Nerja de hotels geboekt voor de plaatsen Ronda, Jerez de la Frontera en Cadiz.

We gingen vanaf Nerja, via Malaga en Marbella richting ronda, waar we in een zware onweersbui terecht kwamen, en daardoor ook een afslag mistte, daardoor gingen we met wat vertraging richting Ronda. De tocht door de bergen was erg mooi. In Ronda aangekomen de auto in de parkeergarage van het hotel gezet, de koffer in de kamer gebracht en eerst wat gaan eten in een plaatselijk restaurantje

Na het eten zijn we eerst naar de Arena gegaan, dat is een echte bezienswaardigheid. De foto hiernaast staan Jos, Joke en ik in de Arena. Ondanks dat we tegen het stierenvechten zijn, moet men de arena toch gezien hebben.

RONDA

Eén van de mooiste Andalusische steden ligt vijftig kilometer van Marbella. Ronda ligt op een rots en is ook één van de oudste steden van Spanje. Zeker een dagtripje waard. In tegenstelling tot de kustplaatsen is Ronda goed bewaard gebleven voor het massatoerisme. Natuurlijk lopen er hordes toeristen rond, maar de gebouwen en sfeer is nog steeds authentiek. Ronda, met dertigduizend inwoners een flinke plaats, ligt op 740 meter hoogte en was in de tijd van de Romeinen al een bekend handelscentrum. Ondanks de afgelegen plek was het een aantrekkelijke plaats om in bezit te hebben. Nadat eerst de Arabieren de stad in haar macht hadden, namen de Katholieken in 1485 de stad in handen. En in 1808 heerste Napoleon hier de scepter.

Geschiedenis stierenvechten

Het stierenvechten maakt deel uit van de Spaanse cultuur. Een stierengevecht wordt niet gezien als een sport, maar heeft voor hen het karakter van een artistieke uitvoering waarbij de menselijke (vooral mannelijke) superioriteit over het dier en de dood wordt getoond. Daarbij schijnt het voor sommige vrouwen als afrodisiacum te werken, hoewel dat voor anderen moeilijk voorstelbaar is. Stierenvechten zoals dat tegenwoordig wordt beoefend is al eeuwenoud en werd oorspronkelijk op dorpspleinen uitgevoerd.
De eerste arena's waren van hout, maar begin 18e eeuw - in 1711 - werd voor het eerst een arena uit steen gebouwd, in Béjar , een dorp in de provincie Salamanca (provincie)>. Vijf jaar later volgde Campo Frio, in de provincie Huelva. De arena van Ronda , naar men zegt gebouwd op de funderingen van een Romeins theater, werd in 1804 in gebruik genomen.

Stoer, majestueus Puente Nuevo is de blikvanger van de stad. Stoer, majestueus verbindt het het oude en nieuwe deel van de stad. De brug is in de achttiende eeuw gebouwd en overbrugt een ravijn van meer dan honderd meter diepte. Je kunt vlakbij de Puente Nuevo naar beneden lopen langs een kronkelig pad. Daar vanaf heb je een mooi uitzicht op de brug. Dus leuk voor een foto. In de oude stad kun je rustig slenteren door de nauwe steegjes. Het is er lekker koel en zo nu en dan kom je een kerkje tegen, zoals de Santa Maria de Mayor.

Na de Arena bezocht te hebben besloten we de stad Ronda in te gaan om de mooie oude bouwwerken te bezichtingen. Zoals u op een van bovenstaande foto's kunt zien kwamen de donkere luchten richting Ronda. We zijn de stad ingelopen, mooie foto's van de Puente Nuevo gemaakt en toen brak het onweer ook hier los. We stonden te schuilen tegen een deur met kleine overkapping toen een mevrouw aan de overkant, de deur opende van haar huis en ons uitnodigde te schuilen in haar woning
Die mevrouw bleek vele jaren terug, een Flamingo danseres geweest te zijn, haar naam was Manolita, ze heeft ons veel verteld over Ronda, we kennen het Spaans wel niet goed, maar ze sprak ook een beetje engels. Het was een oude dame met veel humor. De foto's zijn gemaakt in de patio. Aan de zijkanten stonden we droog, in het midden van de patio kletterde de regen naar beneden. Op de foto is hiervan nog wat te zien. We konden de mooie eetkamer niet in, want het licht was uitgevallen door het onweer. Onder haar huis liep een groot gangenstelsel naar de Arena. Het huis stond onder toezicht van Monumentenzorg. In de patio hingen allemaal foto's van stierenvechters, oude familieleden van Manolita.
Manolita gaf ons de naam en adres van een goed tapasrestaurant waar we die avond heerlijk tapas konden eten, en inderdaad het was een heerlijk en gezellig restaurantje. We hebben inderdaad heerlijke tapas gegeten en ook de nodige Spaanse wijn. We zijn weer de stad gaan verkennen en later weer terug gegaan naar het tapasrestaurantje. Heerlijke Spaanse wijn gedronken en Tapas gegeten. Tegen elven zijn we terug gegaan naar ons hotel. De volgende dag volgt de reis naar Arcos de La Frontera.
's Morgens om negen uur vertrokken we na een karig ontbijt in het hotel, richting Arcos de La Frontera, de lucht was opgeklaard, dus het zou een mooie dag worden, vooral omdat de tocht door de bergen zou gaan is een heldere lucht wel een must.