Reisverslag van de reis naar Londen

Het beeld wat het eerste opkomt

In het kader van ons 50 jarig huwelijk hadden wij besloten om naar Londen te gaan.
Wij reisden met de fa. Bolderman uit Veenendaal. Deze firma staat bekend om zijn goede hotels. 's Morgens de 4e oktober zijn we om half negen thuis vertrokken om naar het dorp Zeeland te gaan, we kwamen om 10 voor negen aan. opstapplaats, om 9.15 uur zouden we hieruit vertrekken, maar helaas files en nog een files, nadat we nog gewacht hadden op een bus uit Den Haag vele bussen hadden ook vertraging en we vertrokken om 10.00 uur vanuit Zeeland naar Londen. De hele dag regen en nog eens regen.

We hadden een heel aardige chaufeur, hij heette Derk (zo noemen we hem voortaan) en vertrokken via Eindhoven richting Antwerpen, Gent, Veurne en Duinkerken naar Calais waar we het kanaal oversteken met de ferry. Het weer viel gelukkig mee het was rustig geworden en de overtocht verliep prachtig. Sneller dan verwacht zagen we de witte krijtrotsen van Dover al liggen en waren snel aan de overkant Vervolgens neem Derk de Engelse rijstijl over, linksrijdend, en rijden door de bekende tuin van Engeland, graafschap Kent via de M20 en M25 naar de A1 naar Stevenhage.

We kwamen laat aan in ons hotel, de chauffeur regelde de kamersleutels en we konden naar de kamer. We konden nog een warme maaltijd krijgen, wel niet in bufettvorm want het personeel was al naar huis en de keuken dicht. Ze hadden verwacht dat we later zouden komen maar het eten was in ieder geval klaar. Na het eten hadden wij geen zin meer om iets te doen en gingen naar de kamer en lekker plat, want de volgende morgen weer vroeg op.

De morgen begon met wat regen wat later weer opklaarde. We stapten in de bus om eer rondtoer door Londen te maken. Derk gaf uitleg wat er te zien was en vertelde aardig veel bijzonderheden.
Westminster Abbey is het belangrijkste godshuis van Londen. De 156 meter lange, 61 meter brede en aan de bogen 30 meter hoge abdijkerk stamt uit 1050 en werd in de daaropvolgende eeuwen in de stijl van de Early-English-gotiek afgewerkt. Westminster Abbey werd in de 10e eeuw opgericht. Toen aanvaardden de meeste Christenen in Europa het gezag van de Rooms Katholieke kerk en de Paus.

Nadat we de rondrit hadden gehad, hebben we wat gegeten en wachten op het Piccadilly Circus op onze gids. s'middags kregen we een rondleiding door Londen van een Nerderlandse gids. Zij woont al 15 jaar in Londen en is getrouwd met een Nederlandse arts die in Londen werkt. Zij liet londen zien zoals je normaal Londen niet ziet. Zij vertelde allerlei bijzondere dingen. waar ja anders gewoon voorbij zou lopen. Piccadilly Circus is het middelpunt van de hoofdstad en ooit de navel van het Empire. Te midden van het drukke verkeer rond het plein verpozen veel bezoekers graag even op de trappen van de Erosfontein. Na de rondleiding zijn we de stad ingegaan, jammer dat het ging regenen en we van arremoede maar in de pub gewacht op beter weer. dat kwam niet , dan maar een restuarant op gezocht om wat te gaan eten.

Om negen uur weer in de bus gestapt voot een nighttoer door de stad, jammer van de regen, want van foto's maken kwam niet veel. Hierna weer moe maar voldaan met de bus naar het hotel en slapen.

De derde dag gaan we met de bus naar island garden om door de Greenwichfoot tunnel onder de Theems door te lopen. De Greenwich foot tunnel is een voetgangerstunnel onder de Theems tussen Greenwich en Isle of Dogs in Londen. De tunnel verving een relatief dure en soms onbetrouwbare veerpont. De tunnel was bedoeld om de werknemers van de havens van Londen een praktische route naar hun werk te bieden. Greenwich is bekend om de Nul Meridiaan die hier bij de Royal Observatory ligt maar er zijn veel meer bezienswaardigheden. Alle bezienswaardigheden in Greenwich zijn in de eerste helft van de 18de eeuw gebouwd. In het centrum van Greenwich ligt Greenwich Market. In deze markthal vindt u langs de kant leuke winkels, enkele restaurants en pubs. Van woensdag tot en met zondag is hier van 10:00 tot 17.30 een markt. De winkels, pubs en restaurants aan weerszijden van de markt zijn zeven dagen per week open.
Na op de markt wat gegeten te hebben moeten we weer verder want er staat een rondvaart op de theems. Het was een leuke tocht en mooie vergazichten vanaf de waterkant. Hierna waren we vrij en hebben heerlijk door de stad geslenterd.In een leuke pub wat gedronken en nog een, want het regende weer zijn we in de Oxfordstreet natuurlijk naar de primemarket geweest, een indrukwekkend en goedkoop warenhuis.Na wat gegeten te hebben in een klein restuarant op Piccadilly Circus werden we om acht uur weer opgehaald om naar het hotel te gaan.Bij aankomst in het hotel was de weg naar bed maar heel kort.

Vierde en laatste dag
We moesten al om 6 uur op want om zeven uur gingen we weer huiswaarts. We moesten om 4 uur weer op de verzamelplaats Zeeland zijn. We hadden geluk want in Dover aangekomen konden we zo maar de Ferry op. De Overtocht ging zeer snel want we hadden de wind mee. Na een rustige rit en een korte pauze waren we on half vier weer in Zeeland. De koffer uit de bus en afscheid nemen van Derk en zijn dochter konden we de auto pakken en een half uur later waren we thuis.